Thursday, December 29, 2011

Putus Tunang



hari tu aku ada cite pasal adat langkah bendul..hari ni plak aku nak berceloteh sket pasal adat putus tunang... ni xde kena mengena dgn sesapa pun...saja utk pengetahuan aku yg xtau ni...

Sekiranya pihak lelaki yang memutuskan pertunangan tersebut, semua wang hantaran dan belanja yang diberi kepada pihak perempuan dikira hangus, sebaliknya jika pihak perempuan yang berbuat demikian, semua hantaran harus dikembalikan sebanyak dua kali ganda.

selalunya perkara2 ini akan disebut semasa merisik ataupun bertunang...tp time aku bertunang dulu,juru cakap aku menolak utk bercakap hal ni walaupun ditanya oleh pihak lelaki...dorg kata biar jodoh panjang..kalo xjadi,bley bincang lain..bagus jgk juru cakap pihak aku..hehee

ni la adat melayu kt yg menjaga hal si gadis sekiranya ditinggalkan oleh tunang...aku harap semua dijauhkan dr perkara2 yg xelok...sekiranya perkara seperti ini xdpt dielak,aku mendoakan agar mendapat lelaki lain yg lebih baik..amin..

1 comments:

Anonymous said...

jika pihak perempuan memutuskan pertunangan, mereka harus bayar@ pulangkan 2 kali ganda hantaran pertunangan, Bagaimana jika pasangan tersebut telah beli kereta secara bersama iaitu nama perempuan tetapi lelaki yg bayar? kereta tbt harus jadi milik siapa?