Wednesday, November 30, 2011

Langkah Bendul








topik aku time xde keje kali ni adalah langkah bendul...disebabkan ada seseorg yg aku kenali terpaksa melalui benda ni,so aku pun nak citer jgk r..


kalo ikut adat Perak,kalo seseorg adik berkahwin dulu, maka dgn ini beliau telah melangkah serta membendulkan kakak beliau...maka dgn ini, pihak lelaki terpaksa mengeluarkan lebih duit semata2 utk kawen dgn si adik..mengikut adatnya, si lelaki kena belikan sebentuk cincin dan sepersalinan utk si kakak tanda saguhati sbb ambil adik dia n xmau amik kakaknya..hehe..



ada jgk dlm research aku mengatakan bahawa cincin yg diberi oleh si lelaki kepada bakal si kakak ipar kena le mahal drp cincin dorg nak kawen nnt...so, dgn harga emas yg melambung2 tinggi dan kerana kewangan si lelaki yg blom lg stabil,perkara telah membebankan beliau...bayangkan kalau cincin kawen rm 800...xke kena cr cincin si kakak dgn harga rm1000??pergh...dekat 2ribu kat situ je...kalo jari si kakak lg besar, bkn ke kena lg mahal??aduyai...tu blom baju lg...



hurm... org melayu ni terlalu berpegang sgt pada adat..pada aku le..semua tu xperlu asalkan rumah tangga yg bakal dibina dpt bertahan lama...mungkin mudah utk aku ckp sbb aku xmengalaminya..tp, sbg sorg kwn aku dpt rasakan agak susah semua tu sbb byk lg benda lain nak pikir time2 nak dekat kawen nnt..aku bkn apa..risau nnt si lelaki dah xmau lg teruskan hajat memandangkan kena kuar byk sgt duit...



tp setiap adat tu dibuat mesti bersebab..sebenarnya,adat langkah bendul ni dibuat kerana xmau si adik terasa megah diri sbb dpt kawen dulu bfore kakak...aku xtau mcm mana hubungan antara kakak dgn adik perempuan sbb aku xde kakak n adik perempuan.tp ikut pada aku punya pengalaman..tgk pada sekeliling aku,si kakak or adik perempuan ni mesti nak show off kehebatan masing2...mesti nak tunjuk sapa lg hebat n sapa lg cantik...xbyk pun,sikit sure ada perasaan ni...so, mungkin adat ni di buat utk memujuk balik kakak yg kecewa sbb xdpt nak kawen kot...tp ni semua pendapat aku le...



apa2 pun, kepayahan tu kena lalui jgk supaya jd lebih matang...kena bincang dgn mak n kakak kalo xmampu...tp kalo adat tu nak dipertahankan jgk,terpaksa le ikutkan...kadang2 kt kena berkorban supaya di belakang hari xkan ada kepayahan lain...supaya hubungan kt dgn ibu bapa serta adik beradik xputus dek kerana perselisahan faham perkara yg kecil ni...


sesungguhnya Islam mengajarkan kasih sayang, toleransi dan menggalakkan umatnya menjaga perasaan sesama insan...

3 comments:

Ima said...

kak mazni...adik ima pun langkah bendul ima..dah selamat pun dia kawen :)

Anonymous said...

ye ke ima??ikut le kan..kalo si kakaknya xnak apa2,kan senang...

-kak mazni-

Ima said...

ima xkisah pun...tp dorg bg cincin n kain..dorg pun ada adat cmtu jugak...